Koło muzyczne

Koło muzyczne

Muzyka, jako ważna dziedzina wychowania przez sztukę stanowi istotny czynnik rozwoju osobowości dziecka. Twórczość muzyczna rozwija wyobraźnię, pobudza rozwój umysłowy, uczy wytrwałości, odpowiedzialności i współpracy w zespole. Może też być bogatym źródłem satysfakcji i zadowolenia.

Sztuka muzyczna, pełniąc te różnorodne funkcje w życiu dziecka niepełnosprawnego intelektualnie może przyczyniać się do rozwoju i usprawniania niemal wszystkich obszarów jego osobowości, stanowiąc jeden ze skutecznych środków wspomagających proces jego rehabilitacji.

Wielu uczniów naszej szkoły, pomimo swoich ograniczeń, posiada naturalne zdolności muzyczne, które pragnie rozwijać na dodatkowych zajęciach muzycznych.

Kółko muzyczne, w różnych jego formach, istnieje w naszej szkole od wielu lat. Niezmiennie skupia na zajęciach uczniów, którym muzyka w  duszy gra”.

Obecnie prowadzone jest przez nauczycieli wychowania muzycznego: p. Agatę Dobrasiewicz i p. Małgorzatę Banasiak – Wojteczek oraz pedagoga, terapeutę – p. Agnieszkę Kacprowicz.

Zajęcia kółka muzycznego prowadzone są według programu własnego Agaty Dobrasiewicz, opracowanego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Głównym celem programu i zadaniem do realizacji, wynikającym z podstawy programowej jest:

  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych i wrażliwości na sztukę, przygotowywanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
  • Stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, ruchowego poprzez wybrane formy aktywności muzycznej.

 

Problematyka zajęć kółka muzycznego dostosowana jest do zdolności i umiejętności uczniów. Obejmuje następujące aktywności muzyczne:

  1. Gra na instrumentach
    • Wykorzystanie zjawisk akustycznych (klaskanie, pstrykanie, tupanie), jako naturalnych rytmicznych akompaniamentów do utworów muzycznych.
    • Poznawanie sposobów wydobywania dźwięku i techniki gry na instrumentach perkusyjnych: bębenki, tamburyna, pudełka i bloki akustyczne, grzechotki, kołatki, talerze, trójkąty.
    • Wybrane elementy gry na instrumentach melodycznych – nauka gry na metalofonie.
    • Opracowanie akompaniamentów perkusyjnych do utworów muzycznych.
    • Instrumentacje do piosenek.
  2. Ruch przy muzyce
    • Zabawy ze śpiewem, ruchem i gestem.
    • Tworzenie ilustracji ruchowych do słuchanych utworów.
    • Tworzenie układów choreograficznych do piosenek i melodii instrumentalnych.
  3. Ćwiczenia oddechowe, głosowe i śpiew
    • Kształtowanie prawidłowej postawy w czasie śpiewania.
    • Praca nad prawidłowym oddechem.
    • Zabawy dźwiękonaśladowcze.
    • Śpiewanie piosenek solo i w zespole.
    • Śpiewanie z akompaniamentem.
    • Łączenie śpiewania z grą na instrumentach.
    • Śpiewanie z elementami ruchu i z użyciem rekwizytów.
  4. Słuchanie muzyki
    • Zagadki muzyczno – słuchowe: rozpoznawanie brzmienia instrumentów, rozpoznawanie odgłosów przyrody, otoczenia.
    • Słuchanie piosenek, muzyki pop, klasycznej, relaksacyjnej.
    • Udział w koncertach umuzykalniających.
  5. Reprezentowanie szkoły na występach artystycznych

 

Uczniowie kółka muzycznego mogą pochwalić się licznymi nagrodami, które otrzymali w różnych konkursach, przeglądach i festiwalach.

Sukcesy artystyczne są uwieńczeniem długotrwałych prób i całorocznej, systematycznej pracy uczniów i nauczycieli. Występy przed publicznością są dla naszych uczniów formą terapii, wspaniałą okazją do osiągnięcia sukcesu. Wywołują ogromne przeżycia, niosą radość i mobilizują do podejmowania dalszych wysiłków.

Agata Dobrasiewicz

Pokazy i występy koła:

Andrzejki na sportowo

 

Kontakt

Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych

ul. Lipska 2, 26-600 Radom

Tel / Fax: (48) 366 82 20

Tel / Fax: (48) 366 41 31

Email:

sekretariat@zssipo.radom.pl

Inspektor Ochrony Danych:

iod@zssipo.radom.pl

Administrator strony:

admin@zssipo.radom.pl

Jak dotrzeć

Polub Nasz profil

Kalendarz

« Czerwiec 2019 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Instagram