Dogoterapia

Dogoterapią nazywa się terapię kontaktową z udziałem psa, polegającą na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Dogoterapia jest rodzajem pracy uzupełniającym szeroko rozumianą rehabilitację i stanowi uzupełnienie całości oddziaływań terapeutycznych.  Spotkania z psem mogą przyjmować różne formy. Mogą to być spotkania jednorazowe lub ciągłe, mające na celu dostarczenie pozytywnych emocji lub kształtujące funkcje poznawcze.

Zajęcia z psem muszą odbywać się w przyjaznej, bezpiecznej atmosferze z jednoczesnym poszanowaniem i zrozumieniem potrzeb podopiecznego oraz psa terapety.

Prowadzenie zajęć odbywa się w oparciu o indywidualny program terapeutyczny w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Przeciwwskazaniami do udzialy w dogoterapii są:

  • agresja uczestnika zajęć wobec prowadzących zajęcia oraz psa
  • paniczny strach przed psem
  • uczulenie na sierść psa
  • wrodzona łamliwość kości

 

   Zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez Delta Society dzięki dogoterapii można osiągnąć następujące grupy celów:

 

  • FIZYCZNE

-  poprawa funkcji motorycznych, w zakresie motoryki dużej i małej,

-  sprawniejsze poruszanie się na wózku,

  • lepsze poczucie równowagi.

 

  • ZDROWIE PSYCHICZNE

-  poprawa komunikacji,

-  poprawa umiejętności koncentracji uwagi,

-  umożliwienie uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych,

-  obniżenie lęku,

-  podniesienie poziomu samooceny,

  • spadek poczucie alienacji, izolacji, samotności i wyobcowania.

 

  • EDUKACYJNE

-  podniesienie zasobu słownictwa – czynnego i biernego,

-  usprawnianie pamięci,

  • tworzenie pojęć opisujących rzeczywistość, takich jak kolor, wielkość, kształt itd.

 

  • MOTYWACYJNE

-  ułatwienie nawiązywania kontaktu z innymi osobami,

-  poprawa interakcji w grupie,

  • wytworzenie umiejętności podejmowania proponowanych ćwiczeń i aktywności (deltasociety.org, za: Bartkiewicz, 2008).

   

Do celów, które osiąga się dzięki  dogoterapii  zaliczyć możemy również następujące cele szczegółowe:

  • przełamanie lęku przed kontaktem z psem,
  • akceptujące podejście do psa przebywającego w bliskim otoczeniu,
  • nawiązanie i pogłębianie kontaktu z psem,
  • kształtowanie pozytywnych emocji oraz eliminowanie negatywnych (agresji, autoagresji),
  • pobudzanie zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu, propriocepcji, równowagi,
  • lepsze poznanie schematu ciała człowieka i psa,
  • wykonywanie aktywności ruchowych wspólnie z psem lub w jego obecności,
  • wyciszenie się i relaksacja w obecności psa,
  • nauka i rozwijanie umiejętności wykonywania czynności pielęgnacyjnych,
  • nazywanie własnych emocji oraz emocji jakie przeżywa pies,
  • nauka samodzielności podczas wykonywanie zadań bezpiecznego udziałem psa,
  • nauka zasad bezpiecznego postępowania z psem.

 

Z obserwacji zajęc z dogoterapi wynika, iż dostarczają one ich uczestnikom wielu emocji,  głównie radości podczas współnych zabaw i pieszczot. Dzieci czują ogromną dumę, gdy mogą zatroszczyć się o zwierzę, podać pokarm, nalać samodzielnie wodę do miski, rozpiąć/zapiąć jego ubiór/szelki. Ponadto na zjęciach łatwo zauważyc, że pies jest znakomitym motywatorem w doskonaleniu funkcji poznawczych i komunikacyjnych oraz podnoszeniu sprawności fizycznej.

 

Galeria

Kontakt

Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych

ul. Lipska 2, 26-600 Radom

Tel / Fax: (48) 366 82 20

Tel / Fax: (48) 366 41 31

Email:

dyrektor@zssipo.radom.pl

sekretariat@zssipo.radom.pl

Inspektor Ochrony Danych:

iod@zssipo.radom.pl

Administrator strony:

admin@zssipo.radom.pl

Jak dotrzeć

Polub Nasz profil

Kalendarz

« Kwiecień 2021 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Newsletter

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz